Inga mer vanliga kläder

<a href="http://www.bloglovin.com/blogg/531092/konsumtionsstopp?claim=qmje5r6mr93">Följ min blogg med bloglovin</a>
Det finns en del saker jag brinner för. eller iallafall är väldigt intresserad av. och egentligen är de väldigt spridda saker.
Miljön - Mode - Våldtäkter - Foto/Design/Layout - Köttproduktion (Miljö, Djurrätt osv) 

Jag har iallafall kommit fram till att jag vill göra något mer för miljön, mer än att köpa ekologiska och rättvisemärkta bananer, inte skräpa ner och vara vegetarian. Jag har kommit fram till att mitt konsumtionsmönster måste förändras, jag konsumerar på tok för mycket.. i varor, inte tjänster!

Jag har inte den senaste mobilen (utan en gammal underbar nokia), inte de nyaste finaste prylarna, för jag tycker inte att det passar till min identitet, och jag är helt enkelt inte intresserad av det. om vi bortser från min kamera, men det är en engånssak. Det är alltså inte där mitt problem ligger,

Det jag konsumerar mest är kläder KLÄDER KLÄDER KLÄDER. Jag älskar kläder, jag älskar mode. det är så fint, personligt och ja. Ni vet att jag älskar kläder, ni vet att jag inte är den som bara tar på mig något på morgonen för att jag inte orkar bry mig. Stor del av mitt självförtroende ligger i mina kläder och mitt useende, både på gott och ont. Vilket påverkar miljön något enormt negativt.

Så nu är det dags för en drastisk förändring i mitt liv. Jag har gott om kläder i min garderob och skulle rent praktiskt och teoretiskt klara mig HUR BRA SOM HELST. men det är ju det ständiga "villha" behovet som finns, mitt utseende är som sagt väldigt viktigt för mig. Men så idag, på vår samhällslektion kom jag fram till att. JAG MÅSTE ÄNDRA PÅ DET. Jag vill inte bidra så starkt till fruktansvärda arbetsförhållande i kina och att jorden går under, jag vill inte det. Jag måste göra något, måste offra lite av mina fördelar och dela med mig de till andra som behöver de bättre. Måste dra mitt strå till stacken.

Vilket innebär:
- Inte köpa några "vanliga" kläder/smycken - DVS Kläderna ska vara ekologiskt framställda och rättvisemärkta. Det finns snygga, tro mig! Och ja, såklart är det ofta betydligt mycket dyrare än vanliga kläder, men eftersom jag inte kommer köpa några vanliga kläder så kommer jag få mycket mer pengar över.

- Handla på second hand - Här kommer undantaget. Jag påstår att second hand är grymt bra för miljön! Återanvändning är ju hur bra som helst. underbart. Ingen ny produktion. Jag får handla på second hand! det finns ju hur mycket fint som helst där. Kläder, smycken, klockor, SKOR!. det finns ju allt!

- Konsumera mer tjänster/Upplevelser istället för varor - MIn samhällslärare sa något väldigt klokt och som fick mig att tänka. Han sa ungefär såhär:  "Jag har inte de coolaste prylarna eller kläderna, men jag går på café med mina vänner flera timmar och dagar i veckan och har hur kul som helst, det är då jag mår som bäst". Jag ska låta mina pengar gå dit istället för på barnarbete i afrika. Gå på bio, fika, gå på grymma konserter, bowla. you name it.

Hur ska jag nu klara mig? Äh, det kommer bli jobbigt. men jag har ju alla Sveriges secondhand butiker, och fy vad jag kommer sova med gott samvete! FÖRESTEN, Stoppet ska hålla på till nyår 09-10, men jag hoppas och tror på längre!!

SÅ NU HAR JAG SKAPAT DEN HÄR BLOGGEN, för att NI ska kunna följa mig och mina tankar.

Min vanliga blogg är föresten om ni vill veta mer om mig/läsa om min vardag: http://melblom.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Mia

Åh vad roligt, det ska bli riktigt kul att följa dig! :)

2009-02-07 @ 16:55:51
URL: http://mialindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0